Interim menedzser: olyan vezető, aki egy konkrét feladatra érkezik a céghez, és annak sikeres lezárása után távozik. 
  1. Több ágazatban is szerzett tapasztalatokat. A szerző tizenkét ágazatban működött interim menedzserként CIO/IT igazgató szinten. Ezért tőle hitelesen hangzik, hogy a) minden ágazatban a szerep 85%-ban ugyanazt jelenti (tehát a menedzser tapasztalata szektortól függetlenül hasznosítható), és b) az ügyfelek értékelik a maradék 15% tapasztalatot, amelyet az adott megbízásba behoz. Ami elfogadott jó gyakorlat az egyik ágazatban, az esetleg teljesen ismeretlen egy másikban.
  2. Erőteljes kezdeményező. Az interim menedzsernek egy-egy megbízásban új, magasabb szintű energiát kell generálnia a megrögződött gyakorlat megváltoztatására (javítására), és ezt lehetőség szerint fent kell tudnia tartani a megbízás 3-12 hónapja során. Ez óriási ellenálló-képességet is követel tőle: bírnia kell az óhatatlanul feléje záporozó ütéseket, és mindvégig arra kell összpontosítania, hogy hozza az eredményeket, teljesítse a megbízást.
  3. Hideg fejjel, csak a racionalitásokra figyelve kell szerepére és az általa betöltött funkcióra összpontosítania. Mi az elvárt eredmény, melyek a kulcsfontosságú részeredmények, eszközök és folyamatok, mindez hogyan kapcsolódik össze egységes rendszerré? Tudnia kell érett, tapasztalt vezetőként működni, máskülönben nem képes hatékonyan felmérni a kiindulási állapotot, azt, ahogyan ezen javítani lehet, és azt sem, hogy milyen készségek, képességek hiányoznak hozzá.
  4. Kielégíthetetlen kíváncsiság.  Mint Kipling és da Vinci, tegye fel (magának) gyakran a következő kérdéseket: ki? mit? mikor? miért? hogyan? miért nem? képesek vagyunk-e rá? meg kell-e tennünk? meg merjük-e tenni? stb. Az a trükk, hogy nem lesz minden kérdésre válasz. Egyszerűen tegye fel okosan azokat a bugyuta kérdéseket, amelyeket mindenki igyekszik elkerülni… azután hallja meg a válaszokat, és cselekedjen azoknak megfelelően.
  5. Gyakorlati kísérletezés. Általában nem működik a baseball-sapka elv (egy méret mindenkire jó). Ha érti, hogy milyen eszközei vannak, akkor kellő körültekintéssel kialakított változásokat kezdeményezhet (kísérletezhet) az éppen fennálló viszonyok közepette. Kikísérletezheti, melyik hoz áttörést. Vajon hogyan látna neki ennek a Google, Amazon, Tesco, stb.? Semmit sem tekinthetünk adottnak, a változás pedig mindig kockázatos, és óhatatlan félresiklásokkal jár, úgyhogy a változást érdemes kicsiben elkezdeni.
  6. Rápillantás. Ez az a képesség, hogy az interim menedzser lép egyet hátrafelé, és érzelemmentesen felméri a tájat, az aktuális előnyöket és kihívásokat, vizionálja a jövőbeli lehetőségeket, és azután hatékonyan kommunikálja ezt a csapatnak. Az a rossz hírünk, hogy ezt a víziót nem könnyű előállítani: komoly elméleti tanulmányok és korábbi munkatapasztalatok is szükségesek hozzá.
  7. Tényleges vezetői képesség. Az életben szinte mindent csapatmunkával érünk el, és természetesen a következő interim megbízatás is azzal jár majd, hogy jelentős interakcióba lépjen másokkal. Az interim menedzsernek el kell érnie, hogy bízzanak benne, noha „külsős”, és munkatársai elkötelezetten részt vállaljanak a változások megvalósításában (és még csak véletlenül se szabotálják azt).
  8. Kiemelkedő kapcsolatépítési képességek. Az interim menedzser sohasem tudhatja, melyik ügynökségtől, aktuális megbízótól, kollégáktól vagy régi munkatársaktól érkezik a következő megbízása. Ezért minden kontaktusát a lehető legnagyobb mértékben kiaknázza, hogy a lehető legrövidebb időt töltse két megbízási szerződés között.
  9. Szamuráj munka-etika. Az éppen aktuális ügyfelet tisztességgel szolgálni, és mindent megtenni azért, hogy napi szinten a lehető legtöbbet hozza ki magából – ez az interim menedzser alapszabálya. Akkor is, amikor épp két megbízás között van, és pihen, készül a következő feladatra. Miután ezek a megbízások valóban erősen próbára teszik az interim menedzsert, feltétlenül szükség van rá, hogy rendszeres időközönként pihenőt iktasson be. Ezzel tartja karban a kapacitását, hogy bármikor hadra fogható legyen.

(Paul Clements cikke alapján)






Oszd meg másokkal is!

További cikkek


Mitől jó egy interjú?

Mitől jó egy interjú?

Mitől jó egy interjú? Tanácsadóként ültem végig az interim menedzser bemutatkozó interjúját, és világossá vált számomra, mitől jó egy ilyen beszélgetés. Talán kézenfekvő, mégis örömmel konstatáltam, mi a siker záloga: mindkét fél ...

Tovább

Feltaláltuk a spanyolviaszt

Minőségbiztosítási vezető feladatkörét kell betöltenie az interim menedzsernek három-négy hónapon át egy autóipari vállalatnál – így szólt a megbízás. Nosza, felkutattunk és bemutattunk három jelöltet, majd tíz napos csönd következett. ...

Tovább
Agytorna

Agytorna

Az agyat is tornáztatni kell, méghozzá naponta. A legegyszerűbb gyakorlat, amellyel megelőzhetjük a félelmetes Alzheimer-kór kialakulását, a következő: elalvás előtt hunyjuk be a szemünket, és idézzük fel az elmúlt nap ...

Tovább
Interim - cappuccino

Interim - cappuccino

Lovász Mónika és Báhidszki Réka, a Hungarian Investment Promotion Agency (HIPA) vezető munkatársai így várták ma reggel az Interim Kft. operációs vezetőjét, Dávid Pétert a bemutatkozó beszélgetésen. A cappuccino Sebestyén ...

Tovább

És önnek van kérdése?

Egy állásinterjú végén gyakran megkérdezik a jelölttől, van-e neki is valamilyen kérdése. Ha erre nemleges választ ad az illető, az nem vet rá jó fényt.    Mit feltételez ilyenkor az interjú készítője?  „Nem ...

Tovább
Elkerülhető hibák (5. rész)

Elkerülhető hibák (5. rész)

Elkerülhető hibák (5. rész) A következő megelőzhető hibák: a negatív szemlélet és a pletykálkodás. Travis Bradberry ír arról, hogy amikor valakinek a munkahelyen gyakran rossz a kedve, negatív a kisugárzása, ez óhatatlanul ...

Tovább