A magyar gyakorlatban még kevesen adnak meg referenciát az életrajzukban vagy az állásinterjún, pedig az mfor.hu megbízásából készült elemzés szerint ez hasznos lehet minden érintett félnek. Aki kér és kap korábbi munkáltatójától szóbeli vagy írásos ajánlást, javítja elhelyezkedési esélyeit.

Ha nemcsak a megszűnt munkaviszony tényszerű adatait rögzíti az ajánlás, hanem az érintett munkavállaló teljesítményét is értékeli, azzal a referenciát adó komoly segítséget ad volt dolgozójának. Különösen jól jön az olyan ajánlás, amely kitér az illető munkatársi kapcsolataira, a csapatban betöltött szerepére, esetleg részletezi, milyen készségek, kompetenciák fejlesztésére lenne szükség ahhoz, hogy az illető még jobban teljesítsen. Tapasztalatunk szerint az interim menedzserek esetében is sokat nyom a latban egy-két jó referencia. 

Miért fontos a referencia?

Ha az interim menedzser (vagy az álláskereső) referenciát ad meg, a leendő megbízó (vagy a munkáltató) valószínűleg élni fog ezzel a lehetőséggel: érdeklődni fog az illető korábbi teljesítménye felől. Nehéz előre meghatározni, mennyire alaposan jár utána a pályázó korábbi szakmai munkájának, de könnyen belátható, hogy minél nagyobb felelősségi kör tartozik a pozícióhoz, annál többet nyom a latban egy-egy jó referencia.

Az is számít persze, ki adja az ajánlást: a pályázó korábbi vezetője (felettese), vagy az, aki a szervezetben vele egy szinten, tehát munkatársa volt. Fontos az ajánló hitelessége is. Ha vállalja, hogy élőszóban vagy telefonon referál, általában a pályázó közösségben vagy munkacsoportban mutatott viselkedéséről, a teamben betöltött szerepéről is érdeklődni szoktak nála. Az írásos referenciára viszont ez kevésbé jellemző.  Aki referenciákat ad meg vagy ajánlólevelet csatol a pályázatához, ezzel általában javítja az esélyeit.

Fekete István, az Interim Kft. ügyvezető partnere írja:

Vitatkoznék a fentiekkel. Éppen, hogy ne egy előre megírt, szabványokat követő, jól megfésült ajánlólevélre tegyük a hangsúlyt, mert abban majdnem arctalanul mindenki csak a pozitívumokról ír. Ehelyett adjunk meg nevet, telefonszámot, mert - érthető módon - az élőszóban (akár telefonon is) adott vélemények sokkal reálisabb képet festenek, lényegesen közelebb állnak a valósághoz, ezért többet is nyomnak a latban. A referenciaszemély LikedIn elérhetőségének megadása (annak ellenére, hogy terjed) sem alkalmas referenciának, mert nehézkes kapcsolatba lépni egy ismeretlennel ezen a közösségi felületen. Fontos, hogy a jelölt, az állásra jelentkező előzetesen tárja fel helyzetét a referenciaként megadott személy előtt. Tévedés azt hinni, hogy ezzel befolyásolná az ajánlót, mert komoly ember nem hagyja magát befolyásolni, hiszen ettől kezdve az ő személyes presztízse forog kockán.

Elmesélek egy konkrét esetet: multinacionális vállalat vezetőjeként fel kellett mondanom egy korábban kiválóan teljesítő vezető kollégámnak (az okokat itt nem tárhatom fel), de jó emberi kapcsolatunk miatt vállaltam, hogy segítek neki új munkahelyet találni. El is jött hozzám a KKV tulajdonosa, aki alkalmazni kívánta, ismertette a céget és az elvárásokat az ügyvezetővel szemben, majd feltett egy csomó kérdést, amelyeket megválaszoltam. Az utolsó kérdése így hangzott: "Ha ön lenne az én helyemben, alkalmazná az urat ügyvezetőjének?" Ezzel a kérdéssel térdre kényszerített. Véget ért a jó szándékú segítség. Itt már a személyes presztízsem forgott kockán.







Oszd meg másokkal is!

További cikkek


Az egyezség

Az egyezség

Az egyezség Miközben a világ rohamtempóban halad az automatizálás felé, mind több és mind fontosabb teendőt bízva a mesterséges intelligenciára, lefújjuk a port néhány régi módszerről, és újra használni kezdjük ...

Tovább
Elkerülhető hibák (1. rész)

Elkerülhető hibák (1. rész)

Bármennyire tehetséges vagy, akármilyen kiváló a teljesítményed, bizonyos viselkedési hibákkal pillanatok alatt leronthatod a renomédat a munkahelyeden.

Tovább
Ki vagy te, HR-es?

Ki vagy te, HR-es?

A HR-ről a kilencvenes években azt kérdezték, mi az. A kétezres években azt kérdezték, a HR mit csinál. A kettőezer-tízes években azt mondják, a HR megoldást ad. Ma már senki nem kérdezi meg, mi az a HR és mit csinál.

Tovább
Amikor jön egy ötlet

Amikor jön egy ötlet

Amikor jön egy ötlet Elismerésre méltó, ha egy vállalat vezetése felismeri: szüksége van egy külső szakemberre, gyakorlott vezetőre, hogy a cég működése strukturáltabb legyen. Az meg különösen nagy szó, ha a ...

Tovább
Dr. LinkedIn tartott workshopot

Dr. LinkedIn tartott workshopot

      Március 8-ikán Bánki Tamás LinkedIn-szakértő vezetésével tartott továbbképzést az Interim Vezető Szolgáltató Kft. Közel negyven interim menedzser ismerkedhetett a népszerű weboldal nyújtotta előnyökkel és lehetőségekkel. Sok szó esett a megújult ...

Tovább
Az év eleji fogadalmakról

Az év eleji fogadalmakról

Szürke ég tornyosodik fölénk, kásás-havas latyak spriccel a talpunk alatt, korán sötétedik, és még cudar hideg is van mellé… Kinek van kedve ilyenkor dolgozni?   Nem egyszerű, az biztos. Az ember azzal ...

Tovább